قطره چکان آبیاری, تولید شرکت پایپ گستر آبیاری قطره ای

آبیاری قطره‌ ای چیست؟

امروزه در حوزه کشاورزی و باغداری میل به استفاده از آبیاری قطره‌ای بسیار افزایش پیدا کرده است. این امر دلایل بسیار مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد. به هرحال برای پیاده سازی یک سیستم آبیاری قطره‌ای باید موارد بسیار زیادی رعایت شده و وسایل مختلفی خریداری شود. یکی از اجزای مهم و کاربردی در سیستم آبیاری قطره‌ای دریپر یا همان قطره چکان‌هایی هستند که خروجی آب را تشکیل می‌دهند و نتیجه تمام طراحی‌ها، لوله کشی‌ها و زحمات توسط قطره چکان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

آبیاری قطره‌ای نوعی آبیاری موضعی یا میکرو می‌باشد که در آن، آب را با فشار کم از روزنه یا تجهیزاتی به نام قطره چکان به ریشه گیاهان می‌رساند. در این روش آب به آهستگی در پای گیاه ریخته شده که موجب صرفه‌جویی و افزایش بازدهی آبیاری می‌گردد. از طرفی با توجه به اینکه در این روش مساحت و عمق کمی از سطح خاک خیس می‌شود، میزان تبخیر آب نیز کاهش می‌یابد. در سیستم آبیاری قطره ای آب از شبکه لوله‌ها و نهایتا خروجی نوار تیپ و یا قطره چکان‌‌ها عبور می‌‌نماید. بسته به کیفیت طراحی سیستم نصب شده، یک سیستم آبیاری قطره ای می‌تواند از انواع روش‌های آبیاری دیگر مانند آبیاری سطحی و بارانی کاراتر باشد. مقاله انواع روش‌های آبیاری در کشاورزی اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیارتان قرار می‌دهد.

دریپر آبیاری قطره ای

قطره چکان آبیاری

کاهش منابع آبی و مشکل کمبود آب باعث شد که آبیاری قطره‌ای بسیار ترند شده و مورد توجه قرار بگیرد اما این فقط یکی از مزیت‌های این مدل از سیستم آبیاری بود، کاهش هزینه‌ها و راحتی کار با این سیستم نیز در محبوب شدن آن تاثیر بسیار زیادی داشت. در حالی که سیستم‌های آبیاری قطره‌ای از آب کمتری نسبت به سایر سیستم‌های آبیاری استفاده می‌کنند، ممکن است در برخی مناطق محدودیت‌هایی برای اجرای آن وجود داشته باشد.یکی از اصلی‌ترین اجزای یک سیستم آبیاری قطره‌ای قطره چکان آن است که باید به درستی نوع آن انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرد. دریپر یا همان قطره چکان ها قطعات کوچکی هستند که از پلیمرهایی با کیفیت بالا و دیافراگم های سیلیکونی ساخته می شوند و وظیفه آبرسانی به محصولات را دارند. مزایای استفاده از دریپرها مواردی نظیر صرفه جویی در مصرف آب، کاهش شوری، کم شدن هزینه نیروی کارگری، افزایش راندمان و رشد بهتر محصولات و در نهایت مقاوم بودن در برابر کود و مواد شیمیایی است که بر همگان آشکار است.

اسیدشویی در سیستم قطره ای

اسید در سیستم‌های آبیاری به منظور شستشوی رسوبات تثبیت شده درون لوله‌ها و قطره‌چکان‌ها که ناشی از مواد شیمیایی محلول در آب آبیاری است، کاربردهای فراوانی دارد. این نوع رسوبات یا از آب آبیاری نشات گرفته و یا به دلیل به کارگیری و تزریق کودهای محلول نامرغوب در آب آبیاری به وجود می‌آید. جهت تزریق اسید به درون سیستم آبیاری همان لوازمی به کار می‌رود که در هنگام تزریق کود از آن‌ها استفاده می‌شود.

اسیدهای مناسب جهت شستشوی سیستم به شرح زیر می‌باشد:

اسید هیدروکلریک

اسید سولفوریک

اسید فسفریک

سه نکته بسیار مهم وجود دارد که باید در انتخاب قطره چکان به آن‌ها دقت کنید. این سه مورد بسیار ساده هستند ولی اگر بدون توجه به آن‌ها خرید انجام دهید قطعا با مشکلات مختلفی روبه رو خواهید شد. این سه مورد عبارت‌اند از:

فشار سیستم آبیاری: قطره چکان مستقل از فشار بدون در نظر گرفتن تغییرات فشار در حین آبیاری، مقدار آب ثابتی را برای گیاهان در نظر می‌گیرد. اما قطره‌چکان وابسته به فشار کاملا به فشار آب در سیستم آبیاری قطره‌ای وابسته است

آب مورد استفاده: اگر آب سیستم آبیاری شما از چاه، حوض، تانکر و تهیه می‌شود حتما از قطره‌چکان‌هایی باید استفاده کنید که بتوان درپوش آن را جدا و تمیز کرد.

شیب زمین: شیب زمین هم باید در انتخاب نوع قطره چکان لحاظ شود.


در آبیاری قطره ای خانگی (Drip Irrigation)، آب با فشار کم از روزنه یا قطره‌چکان‌هایی از شبکه ابیاری خارج شده، و به صورت قطره‌ای پای گیاهان در گلدان می‌ریزد. اصولا ابیاری قطره ای به کلیه روش‌های آبیاری گفته می‌شود که در آن آب به میزان کم (حدود ۱ تا ۱۰ لیتر در ساعت) به آرامی نزدیک گیاه تخلیه شود. البته اساس ابیاری قطره ای در اماکن دیگر نیز به همین صورت است. این سیستم آبیاری فصلی می باشد که بعد از دوره آبیاری باید جمع گردد اما لوله های دریپردار برای سالیان زیادی قابل استفاده هستند و عمر لوله های دارای قطره چکان آبیاری حداقل بین 5 تا 6 سال در نظر گرفته شده است.

شرکت پایپ گستر با سابقه بالای 20 سال در امر تولید توانسته است بهترین کیفیت در تولید قطره چکان آبیاری در نظر بگیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این محصل و قیمت قطره چکان آبیاری کافیست وارد سایت septic-tank.ir شوید یا با شماره تلفن 09126721109 تماس حاصل فرمایید .

به همین دلیل آبیاری قطره ای به آبیاری با حجم کم معروف شده است. برای اجرای سیستم آبیاری قطره ای یک روف گاردن لوکس یا آبیاری قطره ای باغچه منازل نمی‌توان از وسایلی استفاده کرد که برای آبیاری یک مزرعه چند هکتاری کاربرد دارند. اما در نهایت، آبیاری قطره ای گلدان در آپارتمان همان پروسه‌ای است که به وسیله آن گیاهان را در گلخانه آبیاری می‌کنند. استفاده از سیستم آبیاری قطره ای همان روش محبوب در نزد کشاورزان می باشد که یکی از کاربردی تری اجزای سیستم آبیاری همان قطره چکان ها یا دریپرهای آبیاری می باشد. دریپرها مقادیر کمی آب را مستقیماً به ریشه گیاه می رسانند و میزان رطوبت خاک ریشه گیاه را با کنترل هدر رفت کمترآب در اثر تبخیر و باد و روان آب بهبود می بخشند. درسیستم آبیاری قطره ای از دریپرهایی که بر روی لوله پلی اتیلن 16 در فواصل معینی نصب شده اند استفاده میشود یا از نوار تیپ برای این کار نیز استفاده میشود.


کاربرد قطره چکان آبیاری کشاورزی

قطره چکان ها یکی از اجزای مهم در سیستم آبیاری قطره ای می باشد که به وسیله آن می توان آن را به لوله های 16 الی 32 میلیمتری وصل نمود و با راه اندازی در جای مناسب آن را می توان به ریشه گیاه رساند و به وسیله آن به صورت مجزا و قطره ای به پای گیاه همراه با کود شیمیایی مورد نظر میرسد که به راحتی می توان آبیاری پر بازده ای به وسیله این قطره چکان آبیاری داشته باشید.

انواع قطره چکان کشاورزی به قیمت تولید

·        انواع قطره چکان کشاورزی

·        قطره چکان انتلکو

·        قطره چکان یورودریپ

·        قطره چکان نتافیم و …..

مزیت های قطره چکان کشاورزی

انواع مختلفی از قطره چکان در بازار وجود دارد که برخی از آنها وارداتی و از کشورهایی مثل اسپانیا ، امریکا و است و برخی نیز از تولیدات شرکت های داخلی می باشند. فلذا قطره چکانها با برند های مختلف و با آبدهی های متفاوت (مانند ۴ لیتر در ساعت و ۸ لیتر در ساعت و ) وجود دارد.

1.      قطره چکان های آبیاری در دبی های 4 و 8 لیتری با بهترین کیفیت تولید و روانه بازار می شود.

2.      قطره چکان آبیاری مقاومت بالایی در برابر فشار و خوردگی را دارد.

3.      این محصول بسیار پر کاربرد در سیستم های آبیاری قطره ای در کشاورزی و آبیاری باغچه های کوپک می باشد.

پاسخ مناسب برای اینکه قطره چکان چیست این است که، این محصول مطابق با استانداردهای ایزو ۹۲۶۱ در کشور تولید می گردد.این محصول مطابق با فن آوری و استاندارد روز دنیا و پاسخگویی نیازهای صنعت کشاورزی ایران در نقاط مختلف کشور می باشد.


ویژگی های این قطره چکان

·        قابلیت بازشوندگی و بازرسی دوره ای (حتی در حین کار)

·        دارای دیافراگم سیلیکونی مطابق با استاندارد

·        جبران کنندگی فشار،ایده آل برای استفاده در لوله های با مسیر طولانی

·        مقاوم در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید

·        دارای مکانیزم خوشویندگی حتی در آبهای با سختی بالا

·        مقاوم در برابر مواد شیمیایی و کوددهی

·        ایده آل برای زمین های کشاورزی شیبدار

·        کمترین میزان فیلتراسیون معادل ۱۲۰ مش

·        دامنه فشار کاری ۰٫۵ تا ۵ بار

·        قطره چکان توربو ایریسیس ایران دریپ

·        دارای قابلیت تنظیم نواسانات فشار در محدوده بسیار وسیع(۱ الی ۳ اتمسفر)

·        قابلیت جایگزینی در سیستم های موجودآبیاری قطره ای

·        راندمان بالا

·        قابلیت استفاده در سیستم های آبیاری برای باغ های میوه، مرکبات ، گلخانه

·        سهولت نصبقابل کاربرد در زمین های شیب دار با توپوگرافی ناهموار

·        قطره چکان ایریسیس چیست

·        قابلیت جایگزینی در سیستم های موجودآبیاری قطره ای

·        راندمان بالا

·        قابلیت استفاده در سیستم های آبیاری برای باغ های میوه، مرکبات ، گلخانه

·        سهولت نصب

·        بابلر ایران دریپ Iran Drip

·        آبیاری درختان و باغهای بزرگ

·        آبیاری گلکاری ها و بوته کاری ها جهت فضای سبز

·        قابلیت آبیاری با آبهای با کیفیت نامطلوب از نظر ایجاد گرفتگی در سیستمهای دیگر آبیاری قطره ای

·        قابل استفاده در زمینهای ناهموار دامنه کوه ها

·        قابل استفاده در لوله های لترال طولانی

·        دارای خاصیت تنظیم کننده فشار که در اثر افت بار و یا پستی و بلندی زمین حاصل می گردد

فشار کارکرد آن قسمت از ۵/۱ الی ۷ اتمسفر قابل تغییر است در ساختمان آن قسمت متحرک وجود ندارد ، لذا نصب و نگهداری آن راحت بوده و نیاز به تنظیم ندارد و از پلاستیک مقاوم به خوردگی و ساییدگی ساخته شده و عمر و کارکرد طولانی دارد. همچنین مقاوم به گرفتگی بوده و دارای قابلیت نصب فیلتر مخصوص می باشد و به راحتی قابل نصب به لوله های رایزر ۲/۱ استاندارد می باشد

نظرات